Optik

1. Nikkor AF-S 18-105 f/3.5-5.6  2 500:-*

 

Ett allround objektiv, kitobjektivet till min kamera. Det är mitt mest använda objektiv och jag tycker det är super. Främst för att det är så otroligt allround men också för att det håller en bra kvalitet på bilderna, även i svåra förhållanden. Fördelen med ett sådant allroundobjektiv är att man sällan behöver byta objektiv. Den enda anledningen till at jag byter ibland är för att bländarvärdet och ljuskänsligheten på detta objektivet inte är lika bra som mitt fasta 50.

 

Några bilder som jag fotat med detta objektiv, klickbara bilder.

 

 

2. Nikkor AF 50 f/1.8  1 500:-*

 

Mitt favoritobjektiv, även om jag fotar mest med 18-105. Eftersom objektivet har en fast brännvidd och lågt bländarvärde så resulterar det i att objektivet är extremt ljusstarkt. Jättebra "budgetmakro" eftersom bakgrunden blir väldigt suddig vid 1.8.

 

Några bilder som jag fotat med detta objektiv, klickbara bilder.

 

 

3. Nikkor AF-S 55-200 f/4-5.6  2 300:-*

 

Mitt zoomobjektiv. Det är ganska bra men vid dåliga ljusförhållanden så blir bilderna ganska kassa. Jag använder det bara om jag verkligen behöver det, funderar på att sälja objektivet eftersom jag knappt använder det. Jag tycker inte riktigt det räcker hela vägen som zoomobjektiv utan jag vill hellre ha ett med 2.8 bländare. Men det duger för nu.

 

Några bilder som jag fotat med detta objektiv, klickbara bilder.

 


Kommentarer
Postat av: Rebecka Vigren - Fotoblogg

Funderar på att köpa ett 18-105 till Zambiaresan vår klass ska göra i maj, kul att se att du rekommenderar det :)

2012-03-11 @ 20:20:27
URL: http://rebeckav.blogg.se/
Postat av: FredrikKarlssonPHOTO

sv; Rebecka Vigren - Fotoblogg

Jodå det är ett väldigt bra allroundobjektiv och jag tycker verkligen du ska skaffa det :)

2012-03-11 @ 20:51:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback